Eerste week! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mickey Bakker - WaarBenJij.nu Eerste week! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mickey Bakker - WaarBenJij.nu

Eerste week!

Door: Mickey

Blijf op de hoogte en volg Mickey

03 September 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Zo, dat was alweer de eerste week in Hong Kong! Ik kan wel gaan opsommen wat ik allemaal heb gedaan, maar laat ik eerst maar eens vertellen wat me tot nu toe opvalt van Hong Kong:

- Bijna iedereen spreekt goed Engels. De meeste mensen die ik tot nu toe sprak (zelfs straatverkopers als ik de weg vroeg) konden me prima helpen met hun Engels. Ze wezen me vaak wel compleet de verkeerde kant uit, maar dat is een ander verhaal. De enige die me echt niet kon helpen was een buschauffeur die alleen maar naar me keek alsof hij een geest zag. Het openbaar vervoer is trouwens wel heel erg goed. Betalen kan met een soort OV chipkaart, de MTR (metro) is super snel en de trammetjes super schattig. Komt ook doordat HK zo klein is. Je bent nooit verder dan een halfuur van de zee of de bergen verwijderd.

- De drukte. Hier kan ik kort over zijn. Je moet altijd slalommen om de mensen heen en het is altijd spitsuur in de MTR en op straat. Ben nog geen lege straat tegengekomen, zelfs ’s nachts. Het voordeel daarvan is dat de stad heel veilig aanvoelt, het nadeel is dat je je niet echt vrij kan bewegen met al die mensen om je heen. Dat kan beklemmend zijn, maar het went.

- Het eten. Overal en altijd eten. En met altijd bedoel ik: op elk moment van de dag. Of het nou drie uur ’s middags is of midden in de nacht, je ruikt de meest uigesproken etensgeuren als je over straat loopt en er zijn altijd wel restaurants en supermarkten open. Het is ook niet gek dat we op werk een uur lunchpauze hebben; (bijna) iedereen vertrekt dan naar een van de vele restaurantjes en barretjes om de meest uitgebreide maaltijden naar binnen te werken. Het is overigens echt niet allemaal Chinees voedsel wat er wordt verkocht. In de kleine week die ik hier ben heb ik ondere andere Italiaans, Koreaans, Amerikaans en verschillende soorten traditioneel Chinees gegeten. En mijn lunch is straks waarschijnlijk Japans.

- Daarmee kom ik op het volgende punt: Hong Kong is een echte 24-uurs economie. Dat houdt in dat bijna alle Seven-Elevens (kleine supermarktjes) 24/7 open zijn, dat in de meeste kantoren ook ’s nachts nog mensen werken (mijn huisgenoot komt regelmatig pas om 21:00 thuis van werk) en dat het de hele dag door druk is op straat.

- De warmte en de luchtvochtigheid. Het is enorm vochtig hier op dit moment, meestal niet onder de 90 procent. Daardoor maak je mee dat als je vanuit de airco naar buitenstapt, je gelijk compleet nat bent van het zweet. Elke ochtend loop ik naar mijn werk en als ik dan binnenkom moet ik mezelf altijd eventjes ‘afnemen’ met een tissue. Lekker.

Tot nu toe heb ik het goed naar mijn zin. Het is natuurlijk wel even wennen – dagelijks verwonder ik mij weer om de grappige taferelen op straat – maar dat maakt deze reis juist extra bijzonder. Stage is tot nu toe nog een beetje saai (daarom heb ik ook tijd om dit te typen), maar ik later ga vast meer werk krijgen. Daarbuiten ontmoet ik leuke mensen via Daniel (bedankt Gemma!), waarmee ik al een aantal gezellige avonden heb gehad.

Tot zover.

Liefs,

Mickey

  • 03 September 2014 - 11:24

    Fleur Jansen:

    Leuk om te lezen Mickey!! Veel plezier daar, hoop dat je op je stage snel meer te doen krijgt! :)
    groetjes, Fleur

  • 03 September 2014 - 12:39

    Jelle:

    Leuk, leuk, leuk. Om te horen wat je beleeft. Geniet en onthoud

  • 04 September 2014 - 09:11

    Opa En Oma:

    Lieve Mickey,

    Wat leuk om jouw dagboek (?) te lezen; het is net of ik aan jouw arm meeloop door Hongkong. Heel fijn dat er geen echte problemen zijn opgedoken.
    We zijn benieuwd maar het vervolg.

    Dag lieverd,

    Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mickey

Spannend! Een jaar reizen, eerst stage in Shanghai en dan naar Sydney om te studeren! Volg mijn avonturen hier.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 3306

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 21 Juli 2015

My Year Abroad

Landen bezocht: