Start in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mickey Bakker - WaarBenJij.nu Start in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mickey Bakker - WaarBenJij.nu

Start in Sydney

Blijf op de hoogte en volg Mickey

06 Maart 2015 | Australië, Sydney

Zo, ik ben nu alweer bijna een maandje in Australie. Tot nu toe had ik nog geen tijd en rust om te bloggen, dus ik heb flink wat in te halen!
De laatste maand in Hong Kong was heel erg leuk, ik heb heel erg genoten van alle laatste dingen en geprobeerd nog zoveel mogelijk te doen voordat ik vertrok. En eerlijk gezegd mis ik het nu ook wel een beetje. Dat had ik een paar maanden geleden niet kunnen bedenken!

Op 6 februari vertrok ik naar Melbourne vanuit Hong Kong. Ik heb daar vier dagen doorgebracht en vooral heerlijk genoten van de stad en van mijn eerste ontmoeting met Australie. Ik vond Melbourne echt een geweldige stad. De sfeer is vooral heel bijzonder: overal straatmuzikanten, backpackers, parkjes, hippe koffiezaakjes en street art. Een groter verschil met het drukke, neon-verlichte, vervuilde Hong Kong kon er bijna niet zijn.

In Melbourne verkende ik niet alleen de stad, maar ging ik ook op een tour langs de Great Ocean Road, waar ik de beroemde rotsformaties langs de kust kon bewonderen. Het was een hele bijzondere tour, die ik iedereen kan aanraden. De kustlijn is prachtig en de tourguide kan erg veel leuke verhalen vertellen over de route. Onze guide deed deze tour al meer dan 30 jaar, dus hij wist echt alles! We hebben zelfs een paar koala’s in het wild kunnen zien!

Op 10 februari vertrok ik uit Melbourne naar Sydney. Hier kwam ik eindelijk aan op de campus! De campus is een groot parkachtig terrein aan de rand van de noordelijke buitenwijken van Sydney. Het is dus best wel ver met de trein, je doet er ongeveer 40 minuten over om de stad in te komen. Toen ik aankwam werd ik gelijk ontvangen door mijn nieuwe huisgenoten. Ik woon met twee Peruaanse meiden, twee Chinese meisjes (waarvan ik er een nog nooit heb ontmoet) en een Oostenrijks meisje. Zij legden me uit hoe ik de dag daarna het beste naar het vliegveld kon komen. De volgende dag vloog ik namelijk meteen door naar Lisa in Arlie Beach! Dus: ik moest snel boodschappen doen om ervoor te zorgen dat ik beddengoed had, slapen en door!
Arlie Beach was echt geweldig! Onderweg vanaf het vliegveld zag ik al een aantal wallaby’s (kleinere versie van kangoeroes) en ik kon mijn ogen al helemaal niet geloven toen ik het huis van Lisa zag met uitzicht op zee. Nadat ik de kangoeroes langs de kant van de weg had gezien moest ik ze natuurlijk ook proeven, dus die avond at ik mijn eerste kangoeroe biefstuk. Jummie!

De volgende dag vertrokken we naar de boot. Lisa werkte op een zeilboot en ik kon mee als passagier! De komende twee dagen zaten we dus op de zeilboot. Voor mij was het de allereerste keer zeilen en ik vond het helemaal geweldig! De omgeving hielp natuurlijk ook mee, want die was prachtig. Het water was enorm blauw, het weer was goed en de andere mensen op de boot waren ook erg gezellig. Ik kon niet geloven dat dit gewoon werk was voor Lisa! Onderweg maakten we twee stops, bij Whitehaven Beach en bij een plek om te snorkelen. Whitehaven Beach was het mooiste strand dat ik ooit had gezien. Het zand was wit en zacht en het water blauw en ondiep. Het was een hele aparte ervaring omdat we ‘stinger-suits’ aan moesten. Dat zijn pakken die je beschermen tegen de gevaarlijke minuscule kwalletjes die daar in het water zitten. Op mijn foto’s kun je zien hoe dat eruit ziet met die pakken aan. De kwalletjes heb ik zelf niet gezien, maar ik heb daar wel een citroenhaai (een kleine haai) en een rog gezien. Helaas geen schildpadden! Bij het snorkelen heb ik ook een paar hele mooie visjes en koraalriffen gezien.

Op de vrijdagavond kwamen we terug en was er de afterparty. Dat was erg gezellig en de volgende dag vloog ik ’s ochtends vroeg weer terug naar Sydney.

Eenmaal aangekomen op de campus moest ik echt even wennen. Ik was in Hong Kong heel veel drukte gewend. Er is daar altijd wat te doen, maar hier moest alles nog beginnen op de campus. Plus, ik had nog niemand ontmoet, dus ik had ook niemand om iets mee te doen. Het begin was dus wel een beetje saai (al waren er wel een paar activiteiten van de universiteit, zoals een harbour cruise en een wandeltocht door het centrum), maar gelukkig begon al snel de O-week, waarin de campus tot leven kwam. Overal op campus staan dan kraampjes van de verschillende verenigingen die de campus rijk is. Er is echt van alles, van de ‘Disney Appreciation Society’ tot allerlei spirituele verenigingen en sportclubs. Het meest belangrijke van deze week waren niet de societies, maar al het gratis spul dat je kon veroveren! Er was niet alleen gratis lunch, maar je kon overal ook pennen, tasjes en snoepjes pakken (al moest je je vaak wel inschrijven voor iets). Je kan dus begrijpen dat ik aan het einde van de week was ingeschreven bij minstens 6 verschillende clubs (weet nog steeds niet zeker hoeveel) en ik uiteindelijk met onder andere 3 katoenen boodschappentassen, een waterfles, een agenda, een boek+dvd, een kaart van Australie, een agenda, een wandplanner en een USB stick naar huis ging. Ik blijf een gierige Hollander!

Deze week is de universiteit echt van start gegaan. Het wordt wel even wennen aan weer hard studeren, al heb ik het idee dat het niet heel erg zwaar gaat worden.

Kleine dingen die me verder nog opvallen:
- Je ziet hier veel mensen met opvallende tatoeages, in Nederland heb ik het idee dat ik nooit iemand met een tattoo zie, maar hier heeft bijna iedereen er wel een
- Bij alle verschillende welkomstsessies die ik heb bijgewoond kwam een Aborigonal man ons een traditionele “Welcome to Country” geven. Daarbij vertelde hij altijd hetzelfde verhaal, met als conclusie: je moet nooit mensen buitensluiten. Een erg mooie boodschap. Soms was het wel een beetje gek, want bij de officiele eerste welkomstsessie begon hij een lied te zingen
- Er zijn hier heel heel heel erg veel Chinese studenten. Dat had ik niet helemaal verwacht.
- OVERAL is wildlife! Op de campus zitten vooral heel erg voor gekke vogels die bizar harde geluiden maken, als een soort babies die gewurgd worden.. heel spooky. ’s Nachts vliegen er gigantische vleermuizen rond. De eerste grote spinnen zijn ook al gespot, maar die zitten tot nu toe gelukkig buiten… als ze maar buiten blijven!

Ik probeer vanaf nu weer wat meer te schrijven, maar ik kan zoals altijd niks beloven!

Liefs,
Mickey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mickey

Spannend! Een jaar reizen, eerst stage in Shanghai en dan naar Sydney om te studeren! Volg mijn avonturen hier.

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 3301

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 21 Juli 2015

My Year Abroad

Landen bezocht: